Logo 112Ridderkerk

Redactie 112 0 reactie(s) do 01 april 2021, 18:29

Politie stopt met het gebruik van Amber Alert

Laatst bijgewerkt: maandag 23 aug 2021 om 17:29 uur

NEDERLAND – Bij vermissing van een kind waarbij mogelijk levensgevaar dreigt, is een snelle en brede alertering van het grootste belang. In overleg met minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid (J&V)is besloten om toe te werken naar een meer samenhangend systeem van publieksalertering. In die context heeft de politie besloten om de alertering van kindvermissingen te integreren in Burgernet. Dit houdt in dat de politie stopt met het gebruik van Amber Alert.

Het huidige contract met Netpresenter BV, dat de technische ondersteuning van Amber Alert en Kind Vermist Alert verzorgt, wordt niet verlengd en stopt op 22 juli 2021. De verandering heeft verder geen invloed op de kwaliteit van de opsporing van vermiste kinderen. Amber Alert werd gemiddeld twee keer per jaar ingezet.

Efficiënter
De integratie van de kindvermissingsalerteringen binnen Burgernet draagt bij aan het brede initiatief van het ministerie van J&V om de alerteringen te structureren en samen te voegen zodat berichtgeving herkenbaarder wordt. Bovendien verlopen de vermissingsalerteringen, doordat alles onder één dak zit, straks efficiënter en worden er kosten bespaard. De politie maakt zich in dit vitale proces los van individuele marktpartijen en krijgt meer controle over de alertering en opsporingsberichtgeving.

Burgernet 2.0
Het huidige Burgernet systeem is doorontwikkeld tot Burgernet 2.0, dat begin 2020 operationeel is geworden. Burgernet 2.0 heeft een breed bereik en kent bredere functionaliteiten waaronder de mogelijkheid om landelijk berichten te versturen voorzien van beeldmateriaal. Uitgangspunt van de integratie met Burgernet is dat de huidige kwaliteit en functionaliteit van de vermist-kind-voorziening gehandhaafd blijven. Dit uitgangspunt geldt ook tijdens een beperkte technische overbruggingsperiode gedurende het integratietraject.

Per 1 januari 2021 heeft de Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) – een multidisciplinair samenwerkingsverband van politie, ambulancezorg, KMar en Veiligheidsregio/brandweer – het beheer van Burgernet overgenomen. De LMS zorgt voor de ontwikkeling en het beheer van de meldkamers in Nederland en gaat in de toekomst een centrale rol spelen ten aanzien van de verzending van alerteringsberichten vanuit de meldkamer.

Reacties

Reageren op dit artikel is niet meer mogelijk

Ook interessant

Weersverwachting Ridderkerk

Volg ons

Volg ons

Copyright © 112Ridderkerk
!

Ads

Advertenties worden geblokkeerd

Oeps! Onze advertenties worden geblokkeerd. Dit vinden wij jammer, want dankzij de advertenties is deze website gratis toegankelijk.

Steun ons alsjeblieft door deze Adblock-extensies of -software uit te schakelen.

Browsers als Firefox en DuckDuckGo staan soms te strikt ingesteld waardoor onze website niet goed werkt. Pas deze instelling aan of zet onze website op de whitelist.